زنان خیابانی ایران ، چرا اینقدرفراوان ، چاره چیست !!!؟؟؟
نوشته شده توسط : هاشم ملایجردی
زنان خیابانی زنگ خطر شیوع "ایدز" را به صدا در آورده‌اند
هشدارهایپی در پی مدیران وزارت بهداشت در خصوص شیوع "ایدز" از طریق رفتارهای جنسیدر کشور نشان از این واقعیت تلخ دارد که وضعیت چندان مناسبی در این زمینهنداریم و می بایست نگران افزایش موارد ابتلا به این بیماری به خصوص ازطریق رفتارهای جنسی پرخطر و کنترل نشده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال اظهارنظر وزیر بهداشت از وضعیت ایدز درکشور و تشبیه آن به کوه آتشفشان، این بار رئیس اداره ایدز این وزارتخانهاز افزایش شیوع ابتلا به ایدز از طریق رفتارهای جنسی در بین زنان ابرازنگرانی کرده است.

بروز چنین نگرانیهایی از سوی مدیران ارشد حوزه بهداشت و درمان کشور کهمتولی سلامت جامعه است، می تواند حاوی پیامهای مختلفی به جامعه و مسئولانباشد که می بایست بیش از پیش متوجه پیامدهای ناگوار شیوع ایدز در کشورباشند.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص برنامه هایاین وزارتخانه برای مصون نگه داشتن زنان از خطرات و آسیبهای بیماری ایدزدر کشور، اظهار داشت: در برنامه سوم کنترل ایدز بر توجه به زنان آسیب‌پذیرجامعه تاکید شده است چنانچه تا کنون 5 مرکز مشاوره و ارائه خدمات به زنانآسیب ‌پذیر راه اندازی شده و قرار است تا پایان امسال 10 مرکز دیگر درسایر استانها راه‌اندازی شود.

به گفته وی، قرار است در این مراکز به زنان معتاد و زنانی که بهرفتارهای جنسی پرخطر مبادرت می‌ورزند و همچنین همسران معتادان و زندانیانخدمات مشاوره‌ای و درمانی ارائه می‌شود.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، افزایش شیوع ابتلا به ایدز در زنان ازطریق روابط جنسی را نگران کننده دانست و گفت: ‌در طول هشت سال اخیر شیوعاچ آی وی - ایدز در مصرف‌ کنندگان مواد مخدر و زندانیان کاهش یافته اماشیوع ابتلا به این بیماری در زنان از طریق جنسی در حال افزایش است.

وی با اشاره به ثبت یک هزار و 38 بیمار مبتلا به ایدز در کشور در سال1380 که 75 نفر آنها از طریق روابط جنسی مبتلا شده بودند، افزود: این آماردر سال گذشته به 259 مورد ابتلا از طریق جنسی از مجموع یک هزار و 476بیمار مبتلا به ایدز افزایش یافت.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز به تازگی ازعبارت جدید "کارگر جنسی" برای نشان دادن معضلات و آسیبهای اجتماعی تنفروشی که حداقل تبعات آن شیوع ایدز در جامعه است استفاده کرد و گفت: روسپیگری پدیده امروزی نیست اما برخوردها و اظهار نظرها درباره آن همواره بسیارمتفاوت بوده است.

رئیس پلیس تهران بزرگ نیز با بیان اینکه هیچ سازمانی متولی نگهداری اززنان خیابانی نمی شود گفت: پلیس تنها مسئول جمع آوری زنان خیابانی است وباید دستگاهی دیگر نگهداری از آنان را به عهده بگیرد.

سردار حسین ساجدی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر زنانخیابانی به دغدغه و معضلی برای مردم تبدیل شده اند که باید هرچه سریعترفکری برای حل این معضل کرد. البته پلیس آمادگی دارد ظرف چند روز تمامیزنان خیابانی را از سطح شهر تهران جمع آوری کند اما انجام این اقداممستلزم وجود یک نهاد برای نگهداری از این افراد است.

رئیس پلیس پایتخت اظهار کرد: به دلیل اینکه هیچ سازمانی متولی نگهداریاز این زنان نمی شود نمی توان اقدامی برای دستگیری آنان انجام داد.

وی با بیان اینکه پلیس تنها مسئول جمع آوری زنان خیابانی است و بایدسازمانی دیگر متولی نگهداری از آنان شود تصریح کرد: سازمانهای مردم نهادمی توانند در این زمینه وارد عرصه شوند. البته این زنان اگر مرتکب خلافیشوند مجرم هستند اما در حال حاضر موضوع زنان خیابانی یک مشکل اجتماعی استو باید به این ناهنجاری اجتماعی متناسب با شکل آن نگاه کرد.

وزیر بهداشت نیز چندی پیش اعلام کرد که 50 درصد زنان روسپی به بیماری ایدز مبتلا هستند.

اعلام این آمار از سوی مقام ارشد وزارتخانه ای که می بایست برنامه هایکنترلی و پیشگیری در مقابله با بیماریها را تدوین و ارائه کند، نشان میدهد که وضعیت خوبی در بحث ایدز و انتقال این بیماری از طریق رفتارهای جنسینداریم.

تغییر الگوی انتقال ایدز از راه تزریق مخدر به ارتباط جنسی کنترل نشدهیکی از دلایل توجه مسئولان به واقعیت زنان خیابانی است. به طوری که دکترمینو محرز، رئیس کمیته کشوری ایدز بارها نسبت به پنهان ماندن اخبار واطلاعات در مورد افزایش بیماری ایدز در کشور انتقاد کرده و عنوان داشته کهصدا و سیما نتوانسته تاکنون در زمینه آگاهی رسانی به مردم درباره موج سومایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی موفق عمل کند.

از سوی دیگر وزیر بهداشت با اعلام اینکه از 80 هزار بیمار مبتلا بهایدز در کشور تنها 25 درصد آنها شناسایی شده اند از افزایش رفتارهای پرخطردر آینده به مثابه آتشفشان ایدز در کشور یاد کرده و گفته است که زمانینگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروزرفتارهای پرخطر جنسی و روسپی ها موجب افزایش موارد ابتلا به HIV ایدز شدهاست. به طوری که سالانه 5 تا 10 نفر از طریق روسپی ها مبتلا به HIV ایدزمی‌شوند.

بر همین اساس ، وزارت بهداشت بسته های آموزشی پیشگیری و کنترل ایدز رابرای کودکان، نوجوانان و جوانان تهیه کرده و قرار است در اختیارخانواده‌ها قرار گیرد. در این بسته آموزشی به خانواده ها آموزش داده شدهکه چگونه قدرت انتخاب درست، پرهیز از نوع رفتارهای پرخطر و سایر موارد رابه فرزندان خود آموزش دهند تا در دام این بیماری مهلک گرفتار نشوند.

دکتر مینو محرز، نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور با بیاناینکه موارد جدید حاکی از ابتلا به ویروس اچ آی وی از طریق تماس جنسیمحافظت نشده است، عنوان داشته که وقتی سن ازدواج بالا می رود و آمار طلاقهم رو به افزایش است به تبع تماس جنسی محافظت نشده افزایش یافته و درنتیجه شیوع موارد ابتلا به بیماری ایدز از طریق این شکل از تماسهای جنسیشدت می یابد.

بررسیها و شواهد امر حاکی از آن است که امروز معتاد تزریقی و خونآلوده نمی تواند تهدید جدی برای انتقال ایدز در جامعه باشد. بلکه بایدقبول کرد که با توجه به بروز ناهنجاریهای اجتماعی که ناشی از مسائل مختلفیاست ابتلا به ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی و زنان روسپی بیش از پیشسلامت جامعه را تهدید می کند و می توان گفت که زنان خیابانی زنگ خطر شیوعایدز را به صدا در آورده اند.





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 20 آبان 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: